Permalänk
Medlem

Uppgradera min 8 år gamla dator

Hej,

Jag funderar på om jag bör uppgradera min dator nu eller om det är värt väntan för eventuella nedsänkta priser på de komponenter jag behöver på Black Friday. Jag har för övrigt sedan 2014-08 då jag köpte datorn endast köpt nytt grafikkort under vägen, annars har inget annat gjorts i själva burken. Tänker att jag drar lite specs här nedan. Anledningen till tråden är att jag är grymt sugen på nya call of duty som kommer relativt snart, och det känns som min dator inte kommer att palla det spelet på launch. Men även att få en bättre performance på allt annat som spelas och görs på datorn, men inga andra direkt superkrävande spel spelas i dagsläget.

Nuvarande specs:

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
RAM-minne: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+
Hårddisk: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB (Har ett SSD här hemma som ligger och väntar inför uppgraderingen, den kommer att sättas in då givetvis, (ett Kingston A2000 1TB.)

Jag behöver inte ha värsting-grejer men vill gärna att det ska fungera för framtida spel några år framöver utan större problem. Här nedan kommer några val av komponenter min kompis hjälpte mig att göra. Hur är dessa och vilka skulle ni rekomendera?
Moderkort: MSI B550-A PRO
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
RAM-minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB)

Kanske blev en lång och spretig tråd, men hoppas ni förstår allt som skrivits. Tips mottages som sagt på vad jag bör uppgradera och om jag borde göra det nu eller vänta.
Tack på förhand!

// Jaymie

Permalänk
Medlem

Vänta gärna 2 veckor på nya Ryzen 7xxx serien.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Hej,

Jag funderar på om jag bör uppgradera min dator nu eller om det är värt väntan för eventuella nedsänkta priser på de komponenter jag behöver på Black Friday. Jag har för övrigt sedan 2014-08 då jag köpte datorn endast köpt nytt grafikkort under vägen, annars har inget annat gjorts i själva burken. Tänker att jag drar lite specs här nedan. Anledningen till tråden är att jag är grymt sugen på nya call of duty som kommer relativt snart, och det känns som min dator inte kommer att palla det spelet på launch. Men även att få en bättre performance på allt annat som spelas och görs på datorn, men inga andra direkt superkrävande spel spelas i dagsläget.

Nuvarande specs:

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
RAM-minne: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+
Hårddisk: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB (Har ett SSD här hemma som ligger och väntar inför uppgraderingen, den kommer att sättas in då givetvis, (ett Kingston A2000 1TB.)

Jag behöver inte ha värsting-grejer men vill gärna att det ska fungera för framtida spel några år framöver utan större problem. Här nedan kommer några val av komponenter min kompis hjälpte mig att göra. Hur är dessa och vilka skulle ni rekomendera?
Moderkort: MSI B550-A PRO
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
RAM-minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB)

Kanske blev en lång och spretig tråd, men hoppas ni förstår allt som skrivits. Tips mottages som sagt på vad jag bör uppgradera och om jag borde göra det nu eller vänta.
Tack på förhand!

// Jaymie

Spara en femhundring och nöj dig med en 5600 (utan X), den är lite lägre klockad, men annars identisk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.